Valparaíso dag 1 (del ett)

Från Mendoza tog vi en nattbuss över den chilenska gränsen, vilket var ett stort misstag då vi stod tre timmar på gränsen i väntan på att alla väskor skulle kollas igenom.
De släppte dessutom av oss i Viña del Mar, så vi fick vänta i timmar på bussterminalen innan vi kunde ta oss till Valparaíso.
Hur som haver, vi klättrade upp för tusen trappor och hittade vårt hostel på den här gatan.
Efter att ha sovit ett par timmar och duschat var klockan kring lunch, så då tyckte vi det var dags att gå ut.
Om inte det hade luktat så mycket urin på så många ställen hade jag nog njutit mer av utsikterna.
Här är en liten del av trappan som vi gick upp och ned i för att ta oss till hostelet.
Väl nere för trappan.
Som i resten av Sydamerika är det rätt tätt med gamla bubblor.
Pastelliga hus.
Matmarknad!
Det jag nästan gillade mest med staden är att det både finns fina, gamla hus.
Som här.
Men också en massa färg och väggkonst.
Vi hittade ett gulligt lunchställe.
De hade världens bästa erbjudande, juice plus tre-rätters för en ganska liten slant.
Till förrätt tog jag sallad.
Och Teresia tog soppan.
Sedan tog hon någon firre med risotto.
Och jag tog rosa pasta med svamp.
Och så var det efterrätt.
Efter det gick vi ut mot hamnen.
Den här byggnaden gillade jag.
Både gammal och modern.
Hamnen! Gemensamt för cirka hela Chiles kust var tsunami-skyltarna.
Det var en gigantisk hamn.
Sedan bestämde vi oss för att gå upp på den kullen.
Kolla hamnen!
Teresia var nöjd med utsikten.
Jag hittade en liten ödla!
Sedan promenerade vi runt lite på kullen.
Det var väldigt mycket fina hus på den.
Det vita var något militärt.
Det fanns så många sådana, smala gånger. Himla roligt egentligen.
Sedan kom vi fram till att gå ned igen från kullen.
Där är den gulliga bergbanan vi tog på vägen upp! Eftersom Valparaíso är så himla fint tog jag galet många bilder den dagen, resten av bilderna kommer i en del 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0