Sofia, dag 1

Vi fick gå upp olagligt tidigt för att ta oss till Sturups flygplats och sen bar det av till Sofia.
Bland de första sakerna vi såg när vi hoppat av flygbussen var detta enorma kommunistiska monument.
Och universitetet.
Och ännu mer kommunism.
Sen gick vi förbi en massa fina ambasader. Jag tror detta var den italienska.
Fortfarande på väg till vårt hostel såg vi den här skapelsen med guldiga lökkupoler.
Läsa på kartan lite.
Här någonstans har vi hunnit lämna väskorna och gå ut igen.
Med betydligt mindre packning.
Moské.
Ett hus som fjällade murbruk.
En gömd kyrka.
En bit av en matmarknad som jag inte fick fota på för kvinnorna som sålde.
Mat.
Ännu en gömd kyrka.
Vet inte hur många sådana här hus vi såg.
Vi träffade ganska mycket magra katter som var totalt oskygga för kameran.
Fina gator, fler trasiga hus och söta spårvagnar.
En massa guldkupoler på den stora katedralen.
Teaterhuset var också guldigt.
Sötnos och hans fina skor. Vi enades om att bilden kunde ha varit en reklambild för New Balance.
Mitt i all förvirring bland nya gator och barer som stängt igen hittade en amerikan oss och frågade om vi behövde hjälp. Vi sa väl mest att vi hemskt gärna hade velat äta lite och dricka någon bra bulgarisk öl. Så han visade oss den irländska puben där han och hans bulgariska, amerikanska och brittiska kompisar brukade hänga. Efter det följde vi med till en nattklubb och jag var egentligen alldeles för trött för att hänga med i allt. Men å andra sidan skulle resan resas till fullo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0